tisdag 15 juli 2008

Fjortisar eller tiggare?

Kunde inte sova igår. Det var varmt.

Så jag öppnade balkongdörren för att få in lite frisk sval luft. Och precis när jag öppnar så hör jag ett dånande från någonstans i området. En grupp människor hade fått för sig att sjunga "Kalinka" mitt i natten (ni vet, sången som alla tiggare spelar på tunnelbanan) och jag tänkte "vad i helvete... tänk att en fjortisfest ska störa min sömn på en måndagkväll." Men jag lämnade ändå balkondörren öppen. Eftersom det var så varmt. Så la jag mig igen och så kom jag att tänka på möjligheten att det kunde vara en genuin tunnelbaneorkestrande familj som hade fest.

Vad är värst?

Fjortisar, som trots att de antagligen inte delar samma kulturella bakgrund som sången Kalinka, sjunger den som om det vore nationalsången på en fotbollsmatch, eller som om det vore allsång på Skansen. (inte för att det skulle vara nån bra ursäkt). Varför sjunger de? För att visa hela grannskapet att de är toleranta och vänligt inställda till främmande kulturer? Eller för att de känner sig coola som kan vara så töntiga, men ändå ha sin popularitet i behåll?

Bara dåliga ursäkter.

Eller...

En tiggarfamilj, som tjänar sitt uppehälle på att spela denna förpestande sång i våra oskyldiga öron på tunnelbanan. Som faktiskt är stolta över sången, och vill dela med sig av sin förnäma kultur med alla i hela området. Halv två på natten.

Sen visade det sig att det var den förstnämnda fjortisfesten. De spelade Boten Anna... Jag kanske hellre hade velat ha tiggarfamiljen som grannar.

Inga kommentarer: